22 november 2008

Julklappslistan

Det börjar bli hög tid att fundera på, eller ja, börja köpa, julklapparna. Det krävs ju lite funderingar innan man ger sig ut (eller klickar hem dem från nätet). Min julklappslista ser ut så här:
  • Maken. Vi brukar bara köpa små julklappar till varandra och så köper vi i stället något gemensamt som vi känner att vi vill ha och behöver. Vad det ska bli i år har vi inte bestämt.
  • Mamma brukar inte vara så svårt, hon brukar alltid önska sig saker.
  • Pappa får en fin nyutkommen faktabok som jag vet att han vill ha.
  • Lillebror kommer att få en hemmapysslad "skojpresent" och något mer.
  • Mormor önskar sig alltid något bra (nattlinne, varma sockor, brevpapper) så det brukar inte vara några större problem där heller.
  • Mormors man är svårare. Här får min mamma nästan alltid tänka ut en idé.
  • Makens föräldrar ska självklart ha en fin julklapp. Fina fixade fotoalbum från gemensamma resor har vi gett ett par år i rad.
  • Makens bror får också en klapp. Bok, film eller skiva brukar uppskattas av honom.
  • Eftersom vi under året fått äran att blir gudföräldrar åt en liten kille ska han också ha en julklapp till sin första jul. Att köpa julklapp till ett barn, det har jag aldrig gjort förut, men det kommer nog att bli en lätt match.

Och jag själv, vad skulle jag vilja ha? Tja, det är inte lätt. Men ett bidrag till vårens ridlektioner, presentkort eller en röd Marimekkoskål hade jag blivit glad över.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vi håller också på å snickrar på julklappslistan.. det som går absolut bäst är faktiskt till mina kära syskonbarn (tvillingar) så det är första julen jag får köpa bebissaker i princips.. som du säger lätt match ;) det är svårt att hålla sig till en sak.

Anonym sa...

Kvinnorna på Maria Nova har samlat sin julklappstipps i ett inlägg som helatiden också fylls på. En bra idé och många bra tips. http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/novornas-julklappar-och-julklappstips