13 december 2008

Luciadagen!

Å, Luciadagen! En av mina favoritdagar på året. Antagligen för att Luciadagen på min låg- och mellanstadieskola alltid var så fantastiskt speciella och härliga.

Den allra första jag upplevde där, 1984 måste det ha varit, är av någon anledning evigt inpräntad i mitt minne; när jag tänker efter var det nog ett av de första Luciatåg jag upplevde, där jag själv inte var delaktig. Jag minns det som igår: Gympasalen var nedsläkt och stolar hade tagits fram för att alla elever på den i och för sig lilla skolan skulle få plats, och så skred Luciatåget in. Lucian hette Rigmor och hade långt mörkbrunt hår. I mina ögon var hon stor och vuxen, men jag inser ju nu att hon gick i sexan och antagligen var en helt vanlig tolvårig. Raden av sånger som sjöngs var de samma från år till år, alltid under byns kantor och körledares överseende: Luciasången, Så mörk är natten i midvintertid, Ett barn är fött, Gloria, vanliga Det strålar en stjärna och en annan Det strålar en stjärna, Nu tändas tusen juleljus så klart och så några som jag inte minns. Jag vet att jag när jag själv blev stor nog att vara med i Luciatåget sparade det där pappret men jag har inte hittat det sen dess. Några år senare fick jag själv äran att vara Lucia i skolan och i den lilla byns kyrka, och det minnet är starkt, men inte lika starkt som den där första Lucian. Resten av dagen förflöt alltid med julpyssel i klassrummen. Härliga minnen.

Har också ett härligt Luciaminne av hur jag och min bror var sjuka men på tillfriskning på Luciadagen, så att vi hade ork att bygga en koja och ägna oss åt favoritsysselsättningen att göra egna radioprogram på kassettband.

Idag har jag sett Lucia på teve (tyckte dessvärre inte att det var så bra i år), köpt julklappar i butik och på nätet, slagit in en julklapp och snart ska vi åka till goda vänner som ska bjuda på glögg och lite god mat. Att vi dessutom fått vår fina nya adventsljusstake (som på bilden ovan) på plats gör inte dagen sämre. Ytterligare en härlig Luciadag med andra ord!

Hoppas alla får en riktigt mysig kväll och en skön tredje advent. Jag ska verkligen försöka blogga mer i veckan som kommer - jag blir löjligt glad av att se hur besöksräknaren tickar på trots att jag är dålig på att skriva!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också köpt julklappar i dag. Och varit på julmarknad och sett Lucia. Det märks att det börjar dra ihop sig till jul

Lotta sa...

Ja, visst är det härligt?