29 november 2009

... och en till.

Tar en utmaning till, också från Julbloggen.

Har du köpt en chokladkalender?
Nej.

Om ja, har du öppnat några luckor för tidigt?
Skulle jag nog inte göra om jag hade någon.

Har du hunnit med att köpa alla julklappar?
Inte en enda, faktiskt.

Till vem är det svårast att köpa till?
Mormors man.

Dricker du alkoholfri glögg?
All glögg!

Har det hänt att du aldrig stressat inför julen?
Inte privat men jag känner ofta att jobbet är mycket stressigare i december än vad jag tror att det ska vara.

Hur många stjärnor ger du till årets julkalender?
Den har ju inte börjat ännu!

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Trolltider. Gillar även Julens hjältar och Pelle Svanslös även om jag egentligen var alldeles för gammal för julkalendern när de gick.

Säg en person som du velat säga "God Jul" till men aldrig vågat/orkat eller kanske glömt?
Ingen.

Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Vi pyntar tillsammans.

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?
Vi klär den tillsammans och vi lyssnar alltid på Jim Reeves julalbum när vi klär den. Vi har väldigt lika åsikter om hur den ska se ut.

Plastgran eller äkta ?
Riktig gran ska det vara.

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Så länge det är genomtänkta klappar är det lika roligt. Det är nog roligast att ge bort om man kommit på en perfekt sak.

Vill du fira julafton utomlands eller i Sverige?
I Sverige.

Känner du någon julstämning nu?
Mer adventsstämning.

När kom din julstämning?
Den smyger sig på hela tiden!

När skall man sätta upp adventsljusstakar?
Lördag innan första advent.

När julpyntar man?
Lite olika, en dag som passar. Jag julpyntar nog ganska lite jämfört med andra julälskare; jag har hellre få saker som jag verkligen gillar än en massa för sakens skull.

Skickar du julkort?
Jajamensan, det är viktigt.

Vilken senap till skinkan?
Jag äter inte skinka.

Viktigaste på julbordet?
Jansson, veggiebullar, julmust.

Julmusik jag inte kan vara utan?
Jim Reeves. Bing Crosby.

Världens bästa jullåt?
Det strålar en stjärna och Little Drummer Boy.

Julknäcke eller vörtbröd?
Varken eller - vanligt bröd. Eller vört utan russin.

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Oj, vet inte.

Vilka traditioner har ni?
Många hos mor och far, andra hos svärisarna. Ser fram emot egna traditioner men gillar de vi har.

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Slå in hemma.

Vilket gillar du bäst? Markera med fetstil.
Pepparkakor - Lussekatter
Skumtomtar - Knäck
Ischoklad - Marsipan
Köttbullar - Prinskorvar -inget, men gärna veggievarianter!
Julkorv - Julskinka - nej tack
Lax - Sill - äter inte fisk men förr sill
Revbenspjäll - Janssons frestelse veggie!
Paradis - Aladdin
Rullsylta - Pastej - nej tack
Glögg - Julmust
Rödbetssallad - Dopp i grytan
Ris a la malta - Risgrynsgröt
Hemma - borta

Inga kommentarer: