16 november 2009

Pyntpotential

På väg hem till mina föräldrar finns ett hus som jag tycker är fint året om, men som blir helt underbart i juletid. Jag skulle tro att det är byggt i slutet av artonhundratalet, ett helt vanligt lantligt hus i två våningar, helt enkelt. Det är gult, i trä så klart, och väldigt symmetriskt. Fyra fönster uppe, två fönster nere och i mitten en dubbeldörr. På var sida om huset finns lador och uthus så att gårdsplanen bildar en liten fyrkant. Och det utstrålar en sån julkänsla! Det ligger där i skymningen, ljusstakar och stjärnor i fönstren. I fönstren på var sida om dörren står likadana elljusstakar och på de båda dörrarna hänger kransar av granris. Det är så fint! Redan från utsidan kan man nästan känna hur härlig julstämningen måste vara där inne.

Längs min cykelväg till jobbet finns ett annat hus som jag också blivit en smula förälskad i. Det är gulputsat och jag gissar att det är byggt på tjugotalet någon gång. Även i det här huset finns en fin symmetri; två fönster på varje sida om entrén som ligger mitt fram på huset. Jag måste alltid snegla lite på det när jag cyklar förbi och några gånger har jag sett den lyckliga innehavaren till huset på trappan. Men till skillnad från huset ovan så blir jag en smula besviken när jag ser det här huset kring jul, för den som bor där missar helt husets - just det -pyntpontential! Det hade kunnat bli så otroligt fint med lite tankearbete bakom vilka ljusstakar man ställer i vilka fönster, vilka fönster som ska ha stjärnor och så vidare. Nu pyntas det med den stjärna där och en ljusstake här och det gör inte huset rättvisa. Då blir jag lite gnällig och tycker att då kunde väl minsann likväl jag få bo där, som i alla fall hade haft vett nog att ge huset det pynt det förtjänar.

Nåväl, själv bor jag i en lägenhet från 50-talet och den matchar min pyntstil fint. Och tills jag själv skaffar mig ett hus - med stor pyntpotential så klart - så får jag gotta mig i att det faktiskt finns andra som verkligen vet hur man "jular" ett hus i stället för att irritera mig på de som inte vet.

Inga kommentarer: