07 oktober 2009

Julminnen från förr

Under förra året gick min fina farmor tyvärr bort, och sedan dess har ett antal kartonger trängts i förrådet hemma hos mina föräldrar. En dag i somras, en regnig dag kan tilläggas, tog min pappa och jag tag i saken och gick igenom de där lådorna. Där fanns inget av värde, det hade ju tagits hand om tidigare, men en fin liten vas hittade jag, och så de här: en hög jul-, nyårs- och påskkort. De är ca fem gånger tio centimeter och skickade på fyrtiotalet. Fantastiskt fina! Dessutom gillar jag saker som har en historia att berätta, oavsett om det bara är att Malte vill önska Märta en god jul.

Bilden på det här med små tomtebarn blev inte så bra, men färgerna, typsnittet och motivet är helt oemotståndligt!




Och här är ett fint nyårskort, där en glad och vänlig måne önskar staden ett gott nytt år.
Kanske kommer jag att scanna de här och låta motiven få nytt liv som julkort i år. På något sätt är de för fina för att bara ligga i en låda. Hur som helst så är jag väldigt glad att jag kunde ta tillvara på de här den där dagen i somras.

Inga kommentarer: