07 november 2010

Ny julkokbok

Lättlagad julmat och julgodis är en ny julkokbok skriven av Maud Onnermark och utgiven av Semic bokförlag. Det här är en bok jag gillar! Recepten är indelade i åtta kategorier, bland annat Glöggfest, Småvarmt och Matbröd. Extra plus i kanten blir det för kapitlet Gröna rätter. Bilderna är inbjudande och aptitliga och fyllda men julpynt i min smak. Det enda som stör mig lite är att den här boken, liksom så många andra kokböcker just nu, är tryckt på matt papper. Det tar bort lite av helhetsintrycket tycker jag - det mesta ser godare ut på blankt papper.

Vad jag blir sugen på då? Jo, saffranstårtan med kanel- och mandelbotten, den glöggkokta rödkålen och att försöka göra veggosill med senapssillsreceptet till exempel.

4 kommentarer:

Tina´s Jul sa...

Den boken vill jag ha!

Jul i Laloland sa...

sv: Tack! Urtjusiga saker är något av en favorit ;)

Bra med en bok med julveggo. För övrigt är mattpapper även dumt ur synpunkten om man skvätter något i den. PÅ matt kan man oftast klara sig lite bättre när man torkar väck det. På matt så sugs det in på en gång ...ja, jag skvätter rätt mycket när jag lagar mat =)

Åsa sa...

Sv: Jo, det är ju bara själva tillverkningen som behövs - tur att det fortfarande är några veckor kvar :-)

Den stjärnan du har i din presentation - har du något mönster på den? Jag tycker den är fin och lite annorlunda jämfört med "de vanliga" virkade exemplaren :-)

/ Åsa

Lotta sa...

Oj, nä, det har jag tyvärr inte! Det är en bild lånad från någon gratis-bild-sajt för massor av år sedan. Hoppas du hittar annat mönster!